با بازاریابی اینترنتی موفقیت در تجارت آنلاین را تضمین نماید. بازاریابی اینترنتی در گفتار بسیار آسان است اما در عمل کاری پیچیده می باشد. در این مطلب می خواهیم سرفصل های مهم بازاریابی اینترنتی را بررسی و عوامل موفقیت در تجارت آنلاین را تحلیل نمایم. همراه وبروز در ادامه
بازاریابی اینترنتی مجموعه ای از راه کارهای بازاریابی در تجارت آنلاین می باشد. همانطور که بازاریابی سنتی شامل شیوه های خاص خود است این بازاریابی هم شیوه های خود را دارد. قبل از شروع توجه داشته باشید پایه و اساس تجارت آنلاین طراحی وب سایت می باشد از آن غافل نشید.
طراحی سایت خوب تاثیر به سزایی در بازاریابی اینترنتی دارد زیرا پایه و اساس تمامی روش های بازاریابی اینترنتی مستلزم داشتن یک بستر مناسب برای معرفی کامل و هدف دار است. حال اینکه یک وب سایت خوب باید چه خصوصیاتی داشته باشد نکته بسیار مهمی است که در آینده به آن خواهیم پرداخت. حال به فرض اینکه شما از وب سایت خوب با تمامی امکانات بهره می برید در ادامه با ایتروز همراه باشید.
وقتی داشتم در اینترنت در رابطه با کلمه بازاریابی اینترنتی چیست جستجو می کردم متاسفانه به وب سایت های معروفی برخوردم که به غلط بازاریابی اینترنتی را معرفی کرده اند بنابراین خواستم معرفی صحیحی از این نوع بازاریابی به مخاطبین ارائه نمایم.
به شیوه های معرفی هر چیز ( محصولات , خدمات ) به روش های گوناگون اینترنتی بازاریابی اینترنتی گفته می شود. تعریف بازاریابی اینترنتی با نوعی از کسب و کارهای اینترنتی مانند نوع کسب و کارهای B2B و B2C متفاوت است. پس اشتباه نکنید. همانطور که در بازارهای سنتی افراد برای فروش یا معرفی خدمات و محصولات از روش های بازاریابی استفاده می کردند در اینترنت هم افراد به همین دلیل از روش های بازاریابی اینترنتی برای رسیدن به موفقیت و رشد و فروش بیشتر استفاده می کنند.
حال که با معنی بازاریابی اینترنتی آشنا شدید بهتر است به روش های بازاریابی اینترنتی بپردازیم. بهتر است بدانید تعداد روش های بازاریابی اینترنتی بسیار است و معرفی آن می تواند کسل کننده باشد اما برای درک بهتر از کل مطلب ایتروز درخت گرافیکی بازاریابی اینترنتی را درست کرده و در ادامه به توضیح هر شاخه از آن پرداخته خواهد شد.
همانطور که مشاهده می فرماید این مطلب در تلگرام کانال ایتروز هم منتشر شده و شما با عضویت در کانال تلگرام ایتروز می توانید شاهد مطالب ما باشید.
رسانه های اجتماعی یکی از غول های تجارت آنلاین می باشند زیرا از قدرست بسیاری برخوردارند و در تجارت آنلاین تاثیر به سزایی می گذارند. از طریق رسانه های اجتماعی می توانید تعامل بیشتری با مخاطبین داشته باشید و محصولات و خدمات خود را با قدرت بیشتری معرفی نماید.
برنامه هایی بر پایه وب که به شرکت ها و سازمان ها اجازه ایجاد و تبادل محتوا , تصاویر , ویدئو های خود را با مخاطبین را می دهد. امروزه با گسترش اینترنت , فراگیر شدن و توسعه فناوری های گوشی های هوشمند و تبلت ها عرصه را بیش از پیش برای رسانه های اجتماعی هموار ساخته تاجایی که امروزه طبق آمار ها اهمیت رسانه های اجتماعی از رسانه های جمعی در حال افزایش است و بازاریابی اینترنتی آهمیت بالایی دارد پیش بینی می شود طی سال های آینده روند رو به رشدی خواهد داشت. از آنجا که آینده فناوری ها بر روی اینترنت اشیا و فناوری هایی از این قبیل است می توان آینده درخشانی برای رسانه های اجتماعی پیش بینی نمود.
رسانه های اجتماعی از انواع مختلفی تشکیل شده که در مطلب رسانه های اجتماعی به طور کامل به آن پرداختیم اما در این مطلب خصلاصه ای از آن را بررسی می نمایم.
فروم ها
فروم ها یا تالارهای گفتگو یکی از قدیمی ترین بستر ها برای ایجاد و تبادل ارتباط بین اشخصاص و شرکت ها بوده و هست. حتی با گذشت سال ها از اعتبار فروم ها کم نشده و همراهان زیادی دارد. دز زمینه کاری ما می توانیم دو فروم شناخته شده را مثال بزنیم . فروم وب هاستینگ ایران که یکی از قدیمی ترین فروم های تبادل اطلاعات در زمینه وب سایت و دیگری فروم امنیت و هک آشیانه می باشد. فروم ها با نام های تالار گفتگو و انجمن نیز گفته می شوند اما تمامی اسامی یک کارایی را دارند.
۱٫ فروم هایی که سایت اصلی هستند : وقتی وارد وب سایت این فروم ها می شوید در ابتدای ورود وارد فروم می شوید مانند سایت وب هاستینگ ایران
۲٫ فروم هایی که جزئی از سایت هستند : این فروم ها در قسمتی از سایت قرار داده شده اند و با کلیک بر روی آن وارد آن قسمت می شوید.
همانطور که گفته شد وظیفه فروم ها امکان ایجاد و تبادل محتوا , تصاویر , ویدئو , لینک و غیره است و نیاز به سازمان دهی در ساختار دارد. بنابر این ساختار اصلی فروم ها متشکل از گروه هایی با موضوعات مرتبط است. مثلا در سایت وب هاستینگ ایران همانطور که مشخص شده این فروم در زمینه وب و هاستینگ فعالیت دارد بنابر این گروه هایی با این موضوع ایجاد کرده هر کدام از این گروه ها شامل زیر گروه است که به آن اتاق تالار نیز گفته می شود. هر یک از این اتاق ها شامل موضوع خاصی هستند و توسط یک یا چند مسئول مدیریت می شوند.
برای مثال : گروه آموزش » اتاق آموزش هاست » موضوعات مرتبط با اتاق
کاربران برای استفاده از امکانات فروم ها ابتدا لازم است در آن ثبت نام نمایند. پس از ثبت نام پروفایلی در اختیار آنان قرار می گیرد تا بتوانند بعدا موضوعات ایجاد شده را مدیریت نمایند. پس از عضویت کاربران می توانند به اتاق دلخواه خود رفته و موضوع مورد نظر را ثبت نمایند تا بتوانند با دیگر اعضا تبادل نظر داشته باشند.
برخی از مزیت های فروم
فعالیت در فروم ها شما را به موفیت در تجارت آنلاین نزدیک می کند.
وبلاگ ها نه تنها یکی دیگر از قدیمی ترین سرویس های اینترنتی هستند بلکه در تجارت آنلاین هم موثر و بسیار محبوب هستند. وبلاگ فضایی اختصاصی در اختیار کاربر قرار می دهد تا کار بر با سلیقه خود آن را گسترش دهد. از مزیت های وبلاگ :
عواملی از محبوبیت وبلاگ ها بین کاربران اینترنتی است. سرویس های وبلاگ دهی به قدری محبوبیت دارند که وبلاگ نویسی به عنوان حرفه ای چندین و چند ساله شناخته شده است و درآمد خوبی دارد.
بلاگر یکی از اولین وبلاگ های دنیاست که هنوز از محبوبیت بالایی برخوردار است. این سرویس توسط گوگل ایجاد شده و همین امر باعث می شود به راحتی محبوبیت خود را از دست ندهد. وبلاگر از روز نخست فعالیت خود تا امروز توسعه یافته و خدمات خوبی را برای وبلاگ نویسان ارائه می نماید. وبلاگ نویسی در ایران نیز محبوبیت خاصی دارد و سرویس های وبلاگ دهی بسیاری در این زمینه فعالیت می کنند یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین سرویس های وبلاگ دهی بلاگفا است که در سال های اخیر تغییر سرور های این سرویس بسیار خبر ساز بود. اگر علاقه به ایجاد وبلاگ دارید لیست محبوب ترین وبلاگ های فارسی را مشاهده فرماید.
برای استفاده از سرویس های وبلاگ کافی است بهترین و محبوب ترین وبلاگ های فارسی را پیدا کنید که ما آنها را معرفی نموده ایم و وارد وب سایت آنها شده حساب کاربری ایجاد کنید سپس شروع به تولید محتوا و … کنید. برای توسعه تجارت آنلاین خود می توانید وبلاگ تخصصی خود را راه اندازی کنید.
وبلاگ ها برای بازاریابی اینترنتی هم مفید هستند و برخی با ایجاد وبلاگ و درج محتوا از آن کسب در آمد می کنند.
میکروبلاگینگ وبلاگ هایی برای انتشار محتوای فوری در شبکه های اجتماعی هستند. البته این سرویس ها امروزه زیر مجموعه شبکه های اجتماعی هستند اما در حقیقت میکروبلاگینگ هستند. عضویت در میکروبلاگینگ ها رایگان است اما کاربران می توانند تنها ۱۴۰ کاراکتر محتوا ایجاد کنند. تویتر یکی از محبوب ترین میکروبلاگینگ است و محبوبیتش به جهت سهولت از امکانات و ابزارهای واسطه برای ارسال توییت های شان است.اکثر مطالب منتشر شده از طریق تویتر ارسال نمی شود بلکه از طریق ابزارهای واسط ارسال می شود.
برای شما ویکی می تواند تداعی گر ویکی پدیا باشد و این تصور, تصور غلطی نیست بلکه ویکی پدیا یکی از معروف ترین وب سایت های ویکی است. اما ویکی چیست؟ ویکی وب سایت هایی برای انتشار محتوا و ویرایش آن است اما توسط کاربران محتوا ایجاد و ویراش میشود. نمونه های مشابه ویکی به عنوان مثال ویکیا (Wikia)، ویکی هاو (wikiHow) و ویکی نیوز (Wikinews) نمونه های دیگری از سایت هایی هستند که بر اساس الگوی ویکی فعالیت می کنند.
اگر علاقه به انتشار فایل های صوتی و تصویری دارد استفاده از پادکست ها یا وادکست ها گزینه مناسبی می باشد. پادکست ها وب سایت های اینترنتی هستند برای انتشار فایل های صوتی و تصویری در اینترنت. ادکست ها همانند ضبط کننده های ویدئویی شخصی (PVRs)، بخشی از تغییر در الگوهای مصرف رسانه ای هستند که به کاربران اجازه می دهند محتوای صوتی و تصویری را هر زمان که مناسب تشخصی می دهند، ببینند و بشنوند. از قدیم کاربران می توانستند فایل های صوتی و تصویری خود را در اینترنت منتشر کنند اما یکی از مزیت های پادکست قابلیت اشتراک گذاری و دنبال کردن فایل ها از طریق RSS می باشد.
کامیونیتی های محتوایی مانند شبکه های اجتماعی هستند مانند تویتر و بقیه شبکه های اجتماعی این سرویس هم مشابه شبکه های اجتماعی دیگر است اما امکانات خاصی را در اختیار کاربران قرار می دهند. سایت filckr در حوزه تصویر و یوتوب در ویدئو مثال هایی از سرویس های کامیونیتی های محتوایی می باشند. وب سایت filckr یاهو وب سایت اشتراک گذاری عکس است با این تفاوت که در این سرویس می توانید تصاویر خود را ویرایش نماید همچنین سرویس یوتوب گوگل نیز وب سایت اشتراک گذاری ویدئو با قابلیت ویرایش آنلاین است. این قالبت ویرایش وب سایت ها را متمایز کرده و جز کامیونیتی های محتوایی می کند. انتشار ویدئو در رسانه های اجتماعی شما را به موفقیت در تجارت آنلاین نزدیک می کند. توجه داشته باشید مخاطبین با مشاهده تصویر درک بهتری از کسب و کار شما پیدا می کنند.
شبکه های اجتماعی به دلیل محبوبت خود بهترین گزینه برای به اشتراک گذاری مطالب هستند. شبکه های اجتماعی در سال های گذشته رشد قابل توجی داشته اند ور روزانه محبوبت آنها رو به افزایش است. شبکه های اجتماعی رو به گسترش است ما آنها را در دسته بندی های متفاوت معرفی می نمایم.
شبکه های اجتماعی تولید محتوا : شبکه های اجتماعی هستند که می توان محتوا , ویدئو و تصاویر را در آنها به اشتراک گذاشت اما تمرکز این شبکه های اجتماعی بر روی محتوا می باشد. فیسبوک , مای اسپیس , تویتر برخی از این شبکه های اجتماعی تولید محتوا هستند. از شبکه های اجتماعی فارسی می توان به فیسنما و کلوب اشاره نمود.
شبکه های اجتماعی تولید ویدئو : این شبکه های اجتماعی بر روی تولید ویدئو و امکاناتی در این رابطه متمرکز هستند. معروف ترین سرویس اشراک ویدئو یوتوب و مشابه ایرانی آن آپارات است.
شبکه های اجتماعی تولید تصاویر : تمرکز این شبکه های اجتماعی بر روی تولید تصاویر می باشد و از معروف ترین آنها می توان به flickr اشاره کرد. متاسفانه شبکه اجتماعی معرف ایرانی در این رابطه موجود نیست اما به تازگی شبکه اجتماعی ایرانی با تمرکر به تولید تصاویر ایجاد شده با نام لنزور ایجاد شده.
شبکه های اجتماعی اپلیکیشن : شبکه های اجتماعی امروزه به دو دسته کلی تقسیم شده اند. شبکه های اجتماعی دسکتاپ و شبکه های اجتماعی موبایل , شبکه های اجتماعی اپلیکیشن یا موبایل شکل جدید از شبکه های اجتماعی هستند که مخصوص استفاده در موبایل طراحی شده اند. اگر موبایل هوشمند در اختیار دارید می توانید این اپلیکیشن ها را بر روی گوشی خود نصب نماید. از معروف ترین اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی می توان به تلگرام و اینستاگرام اشاره کرد. استفاده از اپلیکیشن های موبایل نقش موثری به موفقیت در تجارت آنلاین دارد.
روابط عمومی در هر تجارتی موثر است. ساختاری قدیمی در سازمان ها و شرکت ها که از دیرباز با آن آشنا هستند. همانطور که روابط عمومی سنتی در سازمان ها و شرکت ها تاثیر گذار بود در تجارت آنلاین هم بسیار اهمیت دارد. متاسفانه برخی از اهمیت روابط عمومی در تجارت آنلاین غافل می شوند اما ایتروز به شما توصیه می کند پیاده سازی شیوه درست در بلند مدت روابط عمومی اینترنت مارکتینگ تاثیر زیادی در تجارت آنلاین دارد.
همانطور که می دانید یک سازمان از مشتریان، تامین کنندگان، کارکنان، سرمایه گذاران، نهادهای قانونی و دولت، شبکه توزیع، NGOها و غیره سود آوری می کنند. تمرکز واحد بازاریابی بر ایجاد و حفظ ارتباط سودآور با مشتریان متمرکز است، واحد روابط عمومی باید این ارتباط سودآور را با کلیه ذینفعان سازمان که مشتری نیز یکی از آنهاست برقرار کند و تداوم بخشد.
در روابط عمومی سنتی بخش روابط عمومی و بازاریابی به دلیل وظایف متفاوت خود ارتباط نزدیکی نداشته اما در روابط عمومی اینترنتی این دو بخش بسیار به هم نزدیک شده اند و بهتر است شرکت ها این ساختار را برای موفقیت در تجارت آنلاین بررسی و بهبود ببخشند. مهمترین نکته و تفاوت اصلی در رابط عمومی سنتی و اینترنتی ادغام این دو بخش با یکدیگر است که می توانید تاثیر زیادی در بازاریابی اینترنتی داشته باشد.
روابط عمومی در تجارت آنلاین وظیفه تفکر و آماده سازی زیر ساخت های لازم برای استفاده از پتانسیل های تجارت آنلاین را بر عهده دارد.
عالی است موفق باشید
سپاس
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
این قالب توسط تیم حرفه ایمومیزات طراحی و توسط پارسی گروپ به فارسی برگردان شده است .